Som barn var jag omåttligt stökig. Ja, jag erkänner. I mitt rum hade jag smala, skottade gångar bland alla leksaker, kläder, papper och böcker som låg slängda på golvet i ett tjockt lager. Jag växte upp under ett par årtionden i ett samhälle med en rang, i vilken “kvinnans lott” var något annat än vad den är idag.
“Stackars din framtida man”, suckade således min sju år äldre storasyster. “Det kommer aldrig vara någon som vill gifta sig med dig.” Det var hennes försök till uppfostran och det bet såklart inte. Jag fortsatte att vara stökig tills långt efter att hon hade flyttat hemifrån till sin egen studentlya. 20 år senare hade jag emellertid som 25-åring hunnit vara gift två gånger. Min stökighet förbyttes genom åren till ett skimmer av Martha Stewart-pysslighet, vilket även gav utslag på arbetsplatsen.
Min arbetsledare på en av de första verkstäderna jag jobbade på som svetsare hade svårt att hålla sig för skratt när han kom in i mitt omhuldade svetsbås, där till och med pennorna hade en given plats i en burk av keramik bredvid fruktfatet ovanpå verktygsskåpet. Men han påtalade att han uppskattade att jag höll ordning.
Hålla tiden eller passa deadline?
Jag var bra på att hålla tider, alltså passa deadline och leverera det som lovats. Däremot var jag inte så bra på att passa tider, alltså dyka upp i tid. Skillnaden tror jag berodde på att det ena handlade om att andra blev drabbade om jag blev orsak till att de inte kunde hålla sina löften, det andra handlade om att jag själv drabbades genom att jag fick skäll när jag var sen.
Svärfar nummer två vände på det ofoget. Själv var han för världen en ganska arrogant typ som aldrig väntade fem minuter. Hade personen, kund eller vän, inte dykt upp på utsatt tid gick han bara. Det tyckte jag som ung vuxen var lite coolt och bestämde mig för att anamma det. Inte fullt ut, men jag såg efter det alltid till att själv vara på plats i tid och att starta mötet, lektionen eller aktiviteten på klockslaget, oavsett om nyckelpersoner fattades. Eller så gick jag om ingen dök upp, men först efter några minuter. Det får vara med måtta.
Skapa ordning på arbetsplatsen
Idag arbetar jag mycket strukturerat och effektivt, och jag älskar att organisera och förbereda så att mina arbetsuppgifter flyter på lätt. Att ha workflow, oavsett vad det är jag ska göra, är det jag eftersträvar och jag tillåter sällan någon att störa mig i arbetet.
Mina bästa tips för ordning och reda på arbetsplatsen, oavsett om det är i svetsbåset eller vid skrivbordet är:
- Feng shui light – Ha bara det som du jobbar med framme, och att de är placerade så att det känns bra i kroppen när du ser dem. Det du använder ska du ha lätt tillgängligt. Om något irriterar eller distraherar dig, flytta på det eller plocka bort det. Det kan gälla även för saker som finns bakom dig. Du ser det inte, men förnimmer det och det känns inte bra? Flytta skiten!
- Workflow – Bestäm en tidsperiod, 30 minuter eller två timmar, då du ska jobba fokuserat helt utan störning. Jobbar du ensam, sätt dina enheter i flygplansläge, har du kollegor runt om, säg åt dem eller sätt upp en lapp att du inte vill bli störd (där har jag en anekdot om en annan chef, men den tar vi en annan gång). De lär sig snart.
- Planering – Ett år, ett kvartal, en månad, en vecka eller en dag. Att veta vad du ska prioritera under dagen är som att vrida om rätt nyckel i rätt lås. Skriv upp dina två viktigaste uppgifter för dagen och fokusera på dem.
OBS! Nedanstående text innehåller betalda länkar:
För att underlätta din planering och hålla koll på alla dina marknadsföringsaktiviteter, kan du använda smarta verktyg som exempelvis Postplanner. Med Postplanner kan du i förväg skapa en innehållskalender med innehåll som ger dig översikt över veckans, månadens, eller årets alla poster i sociala medier. Tidsbesparande och faktiskt kvalitetshöjande, eftersom det minskar risken för spontantposter!
Postplanner erbjuder 3 inlägg per dag, 15 schemalagda inlägg för en användare och en social profil, för dig som vill testa. De har också bra videoguider som gör att du kommer igång snabbt.
Vill du att vi hjälper dig att komma igång? Boka en kostnadsfri konsultation med Smart & Smidig!